کد خبر: 50390

نتایج یک افکارسنجی ملی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد؛

مشارکت 60 درصدی مرد در انتخابات/ تنها ۲.۶ درصد حسن روحانی را برگزیده‌اند

وقتی از مردم پرسیده شده که از نظر سیاسی نظر شما به کدام‌یک از افراد سیاسی نزدیک‌تر است؟ ۳۵.۷ درصد گفته‌اند که به هیچ‌یک از افرادی که نام‌شان پرسیده شده نزدیک نیست! نکته قابل‌تامل آن که تنها ۲.۶ درصد حسن روحانی را در این نظرسنجی برگزیده‌اند که این خود گویای میزان محبوبیت رئیس‌جمهور است.

  به گزارش «فرهیختگان»، یکی از مراکز افکارسنجی دانشگاهی نزدیک به اصلاح‌طلبان که در ادوار گذشته انتخابات ورود نسبتا بادقتی به مساله نظرسنجی‌ داشت و توانست نتایجی نزدیک به نتیجه نهایی پیش‌بینی کند، نسبت‌به انجام یک نظرسنجی در مقیاس ملی اقدام کرده و سوالاتی درباره میزان مشارکت، محبوبیت افراد و گفتمان‌های غالب را در آن مدنظر قرار داده است. فرهیختگان نتایج این نظرسنجی را منتشر کرده که مختصات نسبتا خوبی از نگاه افکار عمومی به انتخابات ارائه می‌دهد که هم در نوع خود جالب است و هم می‌تواند پایه‌ای برای تصمیم‌گیری‌ها باشد.

تحلیل نتایج این نظرسنجی:

-  می‌توان روی مشارکت احتمالی حدودا 60 حساب کرد.‌

-  اکثریت مردم که حداقل 60درصد را تشکیل می‌دهند، مطمئن هستند که تحولات آمریکا در شرایط ایران بی‌تاثیر است.

- وقتی از مردم پرسیده شده که از نظر سیاسی نظر شما به کدام‌یک از افراد سیاسی نزدیک‌تر است؟ ۳۵.۷ درصد گفته‌اند که به هیچ‌یک از افرادی که نام‌شان پرسیده شده نزدیک نیست! نکته قابل‌تامل آن که تنها ۲.۶ درصد حسن روحانی را در این نظرسنجی برگزیده‌اند که این خود گویای میزان محبوبیت رئیس‌جمهور است.

- باید گفت همچنان همان مساله اصلی مبنی‌بر پیش بودن دوگانه‌های اصلی‌تری چون دوقطبی در زمینه کارآمدی برای مردم اولویت بیشتری دارد و احتمالا فارغ از پیر یا جوان بودن، نظامی یا غیرنظامی بودن، زن یا مرد بودن و حوزوی یا غیرحوزوی بودن، به کسی رای خواهند داد که بتواند کارآمدی از خود نشان داده و درعمل تغییری در وضعیت اقتصادی و معیشت زندگی مردم به‌وجود بیاورد. در حوزه عدالت حرف و ایده عملی داشته باشد و نسبت به آزادی‌های اجتماعی غریبه نباشد.‌



تحلیل کامل داده‌های آماری این نظرسنجی را در اینجا بخوانید

نویسنده: فرهاد جمالوندی، خبرنگار

مرتبط ها